Jerzy Zelnik
Jerzy Zelnik to urodzony w 1945 w Krakowie polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, kojarzony głównie z rolą Ramzesa XIII w filmie „Faraon” (1965) Jerzego Kawalerowicza, scenarzysta małych form teatralnych (monodramów, etiud), reżyser teatralny, dyrektor artystyczny Teatru Nowego w Łodzi w latach 2005–2008. Odznaczony odznaką Zasłużony Działacz Kultury (1997) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2007)
Maciej Tomasiewicz
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia w specjalnościach: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura symfoniczno-operowa (stopień doktora sztuk muzycznych) w klasie dr hab. S. Bywalca. Uczestniczył w Mistrzowskich Kursach Dyrygenckich prowadzonych przez M. Dittricha, G. Chmurę, J. Kaspszyka czy L. Livingstona. Był związany z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna „Archetti” jako skrzypek oraz dyrygent w latach 2014-2021. Prowadził z sukcesami Polską Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną w Bytomiu oraz Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Dotychczas asystował dyrygentom tej miary, co: G. Chmura, M. Halls, M. Jurowski, J. Kaspszyk, M. Klauza, Ch. König, A. Liebreich, J. Maksymiuk, L. Morlot, T. Kozłowski, A. Wit. Współpracował jako asystent dyrygenta z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Polskiego Radia, Filharmonią Kaliską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Orkiestrą Muzyki Nowej. Współpracuje na stałe z Operą Śląską, w której poprowadził m.in. premiery baletowe: „Szeherezada/Medea” z muzyką M. Rimskiego-Korsakowa i S. Barbera, „Sól Ziemi Czarnej” z muzyką polskich kompozytorów, „Sekret Requiem” (w reżyserii M. Znanieckiego), a także wznowienie „Toski” G. Pucciniego, „Dziadka do Orzechów” P. Czajkowskiego, „Barona Cygańskiego” J. Straussa „Napoju miłosnego” G. Donizettiego czy „Strasznego dworu” S. Moniuszki. W OiFP w Białymstoku
poprowadził m. in. spektakle „Carmen” G. Bizeta oraz „Turandot” G. Pucciniego. W sezonie 2016-2017 współpracował jako asystent dyrygenta z Polską Orkiestrą „Sinfonia Iuventus”. W latach 2019-2022 pełnił rolę asystenta dyrygenta – dyrektora artystycznego A. Boreyki w Filharmonii Narodowej. W 2021 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W latach 2020-2022 pełnił rolę kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Występował na takich festiwalach, jak: „Warszawska Jesień”, „Brand New Music”, „Szalone Dni Muzyki”.
W swoim bogatym i wszechstronnym repertuarze wiodącą linię wyznacza muzyka polska. Jak dotąd nagrał m.in. utwory: R. Bukowskiego, H. M. Góreckiego, E. Knapika, K. Lipińskiego, P. Mossa, S. B. Poradowskiego. Szczególne miejsce w jego repertuarze znajdują kompozycje B. Szabelskiego, wśród których „Etiuda”, „Sinfonietta”, „II Symfonia Podlaska” zostały na nowo edytowane, wykonane i nagrane, a „Magnificat” zrekonstruowany, opublikowany i przygotowany do prawykonania w nadchodzącym sezonie artystycznym.
Emil Ławecki
Emil Ławecki, tenor, ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesora Ryszarda Karczykowskiego. Od roku 2014 był uczestnikiem Akademii Operowej działającej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest laureatem I nagrody w III Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie i nagrody w kategorii Młody Artysta Polski przyznanej przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga.
Jeszcze podczas studiów zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w studenckim przedstawieniu „Snu nocy letniej” oraz w Warszawskiej Operze Kameralnej jako Don Ottavio w „Don Giovannim”. W roku 2016 zadebiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi w partii Cesarza w operze „Turandot” pod dyrekcją Antoniego Wita. Następnie wystąpił jako Udolin w „Spiskowcach” F. Schuberta w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
W sezonie 2016/2017 Emil Ławecki zaśpiewał u boku Edyty Gruberovej w koncertowym wykonaniu „Normy”, śpiewając partię Flavia w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Na tę scenę powrócił debiutując w roli Tamina w „Czarodziejskim flecie” oraz jako Stach w „Krakowiakach i góralach” J. Stefaniego. W latach 2017-2019 był członkiem Międzynarodowego Studia Operowego w Komische Oper w Berlinie, gdzie śpiewał takie partie jak Tamino, Triquet w „Eugeniuszu Onieginie” czy Dancairo w „Carmen”.
Kolejne angaże artysty to między innymi partia Monostatosa w produkcji „Czarodziejskiego fletu”
Barrie Kosky’ego w Makao i Taiwanie podczas tournée z Komische Oper Berlin oraz partia tenorowa w „Requiem” W. A. Mozarta w Tokyo Metropolitan Theatre i Tamino w Tokyo Bunka Kaikan w Japonii podczas tournée z Warszawską Operą Kameralną, na deskach której również wielokrotnie śpiewał tę partię.
Emil Ławecki występował w znaczących polskich ośrodkach muzycznych, m. in.: w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, a także za granicą m. in.: w Czechach, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Turcji.
Sylwia Banasik-Smulska
Wokalistka, aktorka musicalowa i dubbingowa. Znana między innymi jako polski głos Belli – Emmy Watson w filmie „Piękna i Bestia”. Użyczyła swojego głosu w takich bajkach jak „Barbie”, „Pokemon”, „Ralph Demolka”. Zagrała główne role w takich musicalach jak: „Miss Saigon”, „Rodzina Adamsów”, „Evita”, „Piloci” w Teatrach Muzycznych w Łodzi, Gliwicach, Poznaniu, Warszawie. W latach 2012-2020 solistka Studia Accantus. Aktualnie można zobaczyć ją w tytułowej roli musicalu „Aida” w Teatrze Muzycznym Roma. Śpiewane przez nią utwory osiągają miliony wyświetleń w serwisie YouTube, a ich łączna liczba przekroczyła już ponad 50 milionów odsłon. Aktualnie pracuje nad swoją debiutancką płytą.
Kacper Smoliński
Muzyk, który swoją twórczość wyraża poprzez rzadko spotykaną w świecie jazzu harmonijkę ustną. Z pasją i konsekwencją kreuje własne, intrygujące brzmienie, przekraczając granice oczekiwań wobec tego instrumentu. Jego osobowość sceniczna współgra zarówno ze światem muzyki improwizowanej, jak i klasycznej, śmiało wkraczając też w zupełnie nieoczywiste obszary muzyki.
Urodzony w Sztumie muzyk i kompozytor to laureat licznych nagród, m. in.: nagroda dla najlepszego solisty na Internationale Jazzwoche Burghausen 2019, nagroda specjalna dla największej indywidualności konkursu na Jazz Nad Odrą Festival 2018 czy II miejsce na VIII Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach 2017. Zwycięzca ankiety Jazz Top 2019 i 2020 magazynu Jazz Forum w kategorii instrumentów różnych. Współtwórca docenianego na wielu festiwalach i konkursach zespołu Weezdob Collective (m.in. Grand Prix Jazz nad Odrą 2018, Grand Prix Blue Note Jazz Competition 2016), z którym w 2020 roku wydał album „Komeda, Ostatnia Retrospekcja….” Współtworzy grupę Jazz Forum Talents, skupiającą największe, nowe talenty polskiego jazzu.
Współpracował z Włodkiem Pawlikiem, zespołem Dagadana oraz Mo ’Blow, jest także członkiem Poznan Jazz Philharmonic Orchestra. Ma na swoim koncie koncerty z takimi artystami, jak Leszek Możdżer, Billy Cobham, Krzysztof Herdzin, Agnieszka Duczmal, Marcin Pospieszalski, Tingvall Trio, Vinx, Jean-Luc Ponty, Stanley Jordan, E.J. Strickland. Koncertuje w Polsce i na świecie (m. in. Stany Zjednoczone, Niemcy, Czechy, Ukraina).
Krzysztof Herdzin skomponował dedykowany dla Smolińskiego „Concerto for Harmonica and String Orchestra”, którego wykonanie wraz z Łomżyńską Orkiestrą Kameralną ukazało się w formie wydawnictwa z początkiem 2021 r. Obecnie pracuje nad swoim pierwszym, autorskim albumem z zespołem złożonym z czołowych polskich muzyków ze świata jazzu i klasyki.
Jest absolwentem poznańskiej Akademii Muzycznej oraz Jazz-Institut Berlin w klasie harmonijki jazzowej. Pobierał naukę od tak cenionych postaci, jak Peter Weniger, Kurt Rosenwinkel, Krzesimir Dębski, Maciej Kociński, Greg Cohen, Geoffroy de Masure, Gerard Presencer czy Hendrik Meurkens. Ukończył także reżyserię dźwięku na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza. W 2018 roku otrzymał stypendium Młoda Polska oraz stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego. Był wykładowcą klasy harmonijki ustnej podczas warsztatów jazzowych Cho-Jazz 2020.
„Kacper Smoliński jest ewenementem w dzisiejszym jazzie. To znamienne, że najważniejszymi muzykami jazzu, którzy zdecydowali się na kreacje oraz ekspozycję swojej sztuki poprzez grę na harmonijce wirtuozami okazali się muzycy europejscy, a nie – jakby się wydawać mogło – rasowi jazzmani amerykańscy. Brzmi to paradoksalnie, ale geniuszem tego instrumentu był belgijski jazzman Toots Thielemans, teraz faworytem jest szwajcarski instrumentalista Grégoire Maret. Jestem pewien, że do tego znamienitego, wąskiego grona wirtuozów tego wspaniałego instrumentu dołącza Kacper Smoliński.”
Dionizy Piątkowski
„W Polsce tak naprawdę nie mieliśmy dotąd kogoś takiego jak Kacper Smoliński. To bardzo utalentowany, wszechstronny muzyk, a jego harmonijka ma dwa rzędy dźwięków, opartych na dwóch skalach całotonowych, co daje ogromne możliwości.”
Krzysztof Herdzin
Dariusz Bafeltowski
Urodzony w Częstochowie. Gra na gitarze klasycznej, elektrycznej i akustycznej oraz mandolinie, ukulele strunowych instrumentach etnicznych takich jak SAZ, oud , Cumbus, Laud. Muzyk znany ze współpracy z Martyną Jakubowicz, Januszem Yaniną Iwańskim, Mateuszem i Marcinem Pospieszalskimi, Karimski Club, Januszem Radkiem, Justyną Steczkowską, Teatrem Mickiewicza w Częstochowie, krakowską Piwnicą św. Norberta. Laureat nagrody Fryderyk 2017 za współprodukcję płyty „Prosta piosenka” Martyny Jakubowicz. Od 2019 jest gitarzystą zespołu Budka Suflera.
wykonawcy podhalańscy
Wokalistki (solistki, zespoły śpiewacze, chór):
Maria Komperda
Józefa Wyroba
Józefa Kalisz
Bernadetta Kois-Zalińska
Karolina Szymusiak
Sylwia Strączek
Natalia Kowalczyk
Anna Stoch
Nadia Skorusa
Teresa Pilch-Wójciak
Kalina Mroczkowska
Anna Bobak
Michalina Haberny
Oliwia Jarończyk
Katarzyna Miętus
Karolina Molek
Patrycja Molek
Aleksandra Peregrym
Aleksandra Stoch
Aleksandra Styrczula
Maria Skóbel
Karolina Szwajnos
Zofia Ptaś
Ewa Miętus
Magdalena Bukowska
Łucja Stasik
Magdalena Kiernia
Renata Zięba
Aleksandra Skubisz
Weronika Bieniasz
Izabela Bobak
Laura Michniak
Soliści/Wokaliści:
Stanisław Haberny
Jakub Kula
Marcin Szeliga
Paweł Śmiałek
Łukasz Komperda
Mateusz Kiernia
Antoni Kula
Michał Mulica
Instrumentaliści / zespoły instrumentalne:
Kapela góralska w składzie:
Krzysztof Czech – skrzypce
Stanisław Galica Kasecka – skrzypce
Paweł Trebunia – Tutka – skrzypce
Paweł Medes – skrzypce
Paweł Dziedzina – skrzypce
Robert Czech – basy podhalańskie
Krzysztof Gocał (dudy, fujary, trąbity)
ORKIESTRA AKADEMII BEETHOVENOWSKIEJ
„… Już po pierwszych taktach słychać, że założona w 2003 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa składa się z najbardziej uzdolnionych młodych talentów muzycznych w Polsce.”
Annika Senger/ Online Musik Magazine
Jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth.
W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.
Orkiestra nagrała dotychczas dwadzieścia płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccords USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Podpisała również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki klasycznej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na koncie ma nagrania ścieżek dźwiękowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał status platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300 tysięcy egzemplarzy.
W marcu 2018 r. nakładem wytwórni Universal ukazał się album „Waves of My Life” z muzyką emirackiego twórcy Ihaba Darwisha. Koncertowa premiera z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i samego kompozytora miała miejsce na słynnym Abu Dhabi Music Festival.
Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku Marcin Klejdysz. Od listopada 2013 roku, na zaproszenie artystów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, funkcję pierwszego dyrygenta sprawuje maestro Jacek Kaspszyk.
Wysoką klasę orkiestry potwierdza również współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się Krzysztof Penderecki, Jean-Luc Tingaud, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Andreas Spering, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Kaja Danczowska, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Gautier Capuçon, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Kolja Blacher, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Edita Gruberova, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński, a także triumfatorzy i uczestnicy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Charles Richard-Hamelin, Szymon Nehring, Dmitry Shishkin, Krzysztof Książek.
Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule, Emirates Palace w Abu Dhabi czy Konzerthaus w Berlinie.
Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa w Warszawie, a także Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 roku miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP).
Orkiestra daje cykliczne koncerty z Chórem Koncertowym Darmstadt, gdzie od 2011 roku pełni rolę zespołu rezydującego. Przykłada także ogromną wagę do edukacji najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów zrealizowała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: „Bolek i Lolek symfonicznie”, „Bajkowe melodie”, „Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce”. Na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego orkiestra zainaugurowała otwarcie hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji Pixar in concert. Od 2010 roku realizuje również autorski cykl koncertowy „Jeszcze polska muzyka…” promujący zapomniane skarby muzyki polskiej.
Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego Camerata Jagellonica
Powstał w 2006 roku. Chór współtworzą dwa zespoły jednorodne: Krakowski Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego (najstarszy chór akademicki w Polsce, założony w 1878 roku – chór męski) oraz Żeński Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego (założony w 2006 roku).
Chór uświetnia najważniejsze uroczystości, które mają miejsce w Uniwersytecie Jagiellońskim. Poza działalnością akademicką zespół bierze udział w licznych polskich oraz zagranicznych festiwalach i konkursach. Do najważniejszych sukcesów można zaliczyć: Złoty Dyplom na Ogólnopolskim Festiwalu Chórów Studenckich „Vivat Academia”, Srebrne Dyplomy w dwóch kategoriach: muzyka sakralna i muzyka pop, podczas VII Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Chóralnego „Cançó
Mediterranià” i Międzynarodowego Konkursu Chóralnego im. Pau Casalsa w Barcelonie, II miejsce i Złotą Strunę zdobytą w „Ogólnopolskim Konkursie Chórów w Niepołomicach„ (2016), udział w festiwalu „China Shanghai International Arts Festival” (2009), udział w festiwalu „Cracovia Sacra” (2010), dwukrotny udział w festiwalu „Cori d’ Europa” w Udine (2012, 2015), udział w festiwalu „Meeting of Student Choirs” w Błagojewgradzie i Sofii (2015). Ponadto chór Camerata Jagellonica nagrał i wydał kilka płyt, m. in. „Pieśń Rodzin Katyńskich” H.M. Góreckiego (2008), „Uniwersytet Jagielloński Janowi Pawłowi II” z utworami „Missa pro Pace” i „Ojczyzna” Feliksa Nowowiejskiego (2011) oraz płytę z polskimi kolędami „W Dzień Bożego Narodzenia” (2015), a także płytę „Wspomnienia z koncertów” zawierającą nagrania z występów chóru w 2015 oraz 2016 roku. W 2014 roku chór wziął udział w prawykonaniu utworu Jana A.P. Kaczmarka „Universa – opera otwarta”, napisanego z okazji Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2016 roku chór uczestniczył w „Multiwidowisku FLOW”, przedstawiającym historię Wrocławia XX wieku, jednym z głównych wydarzeń organizowanych w ramach „Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016”. W 2018 roku – wspólnie z chórem i orkiestrą Collegium Musicum Uniwersytetu Ruprechta-Karola w Heidelbergu oraz solistami – wykonał „Requiem” G. Verdiego w Kongresshaus Stadthalle Heidelberg.
Chór współpracował również ze znakomitymi chórami i orkiestrami, m.in. Chórem Polskiego Radia, Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej i Sinfoniettą Cracovią.
Od momentu powstania chórem dyrygował dr hab. Włodzimierz Siedlik. Od października 2013 roku dyrygentem i osobą odpowiedzialną za przygotowanie artystyczne zespołu jest Janusz Wierzgacz. Akompaniatorem chóru jest Oleg Sznicar.
Funkcję kierownika do 2013 roku sprawował Wiesław Kudzia. Od sierpnia 2013 roku kierownikiem chóru jest Filip Moszner.
Rolę inspektora w roku akademickim 2021/2022 sprawuje Karolina Rzekęć.